Jak fungují vyhledávače?

SEO (optimalizace pro vyhledávače) se zabývá přízpůsobenín vašeho webu pravidlům internetových vyhledávačů. Jedná se o to, aby vaše stránka byla pro vyhledávač co nejčitatelnější a aby ji považoval za co možná nejvýznamější pro zadaná klíčová slova. Jen tak ji totiž zobrazí na najviditelnějších pozicích. Proto profesionální optimalizace musí vycházet z toho, jak vyhledávače fungují. V podstatě jde o zohledňování kritérií, které určuje Google pro svoji dominanci ve většině zemí. Mezi několik málo vyjímek patří Česká republika, kde má stále významné postavení také Seznam.

Fulltextové vyhledávání

Řekněme, že jste se právě rozhodli že pojedete na dovolenou. Už se vidíte na krásné pláži s bílým pískem. Protože ji chcete okamžitě najít, je velmi pravděpodobné, že sednete k internetu a vypíšete do vyhledávače něco jako „nejkrásnější pláže s bílým pískem.“ A očekáváte od vyhledávače, že vám nabídne seznam stránek, které mají o nejkrásnějších plážích s bílým pískem najkvalitnější informace. Vyhledávač vám takové stránky nabídnout chce. A to přitom ve zlomcích vteřiny. Co všechno pro to musí učinit?

Prohledávání

Aby vám vyhledávač mohl nabídnout nějaký seznam webových stránek, tak samozřejmě nejdříve o nich musí vědět. Proto pomocí softverových programů neustále surfuje internetem a navštěvuje jednu stránku za druhou. Zaznamenává si jejich URL (Uniform Resource Locator – jednotná adresa zdroje, která přesně specifikuje umístění zdroje informací na internetu) a sbírá o nich údaje, které poté ukládá na svoje vlastní servery. Po jistém čase navštěvuje program stránku znovu a všímá si všech hypertextových odkazů a jejich změn.

Indexace

Kromě ukládání obsahu internetových stránek a informací o nich si vyhledávač vytváří vlastní registr slov z internetu i s údaji o tom, na kterých stránkách se nachází. Zároveň za pomocí algoritmů vypočítává relevantnost stránky pro konkrétní klíčové slovo. Takže, když hledáte „nejkrásnější pláže s bílým pískem,“ program vyhledávače vypátrá tyto výrazy ve svém registru a na základě jistých kritérií vám nabídne seznam stránek, kde se tyto výrazy nachází.

Vyhledávání

Vraťme se však k našemu příkladu. Zadali jste na stránce Googlu do vyhledávacího okénka „nejkrásnější pláže s bílým pískem.“ V tom okamžiku se jeho algoritmus vrhne do rozhodnutí, která ze stránek databáze bude pro vaše zadání nejvýznamnější. Není to vůbec nic jednoduchého, neboť při tomto rozhodování zohledňuje více jak 200 parametrů. Zároveň algoritmus hodnocení prochází ročně stovkami vylepšení, které pozorně sledujeme a vycházíme z nich při optimalizaci.

Parametry pořadí

Pořadí v jakém vám vyhledávač nabídne stránky na základě vašich klíčových slov vzniká na základě vzorce, který znají pouze jeho tvůrci. Algoritmus na hodnocení důležitosti v případě Googlu se nazývá PageRank podle jednoho ze zakladatelů internetového gigantu Larryho Pagea. Stejné označení má i číselné ohodnocení popularity vašeho webu. Čím vyšší PageRank má vaše stránka, tím vyšší je její pozice a tím více ji navštěvuje prohledávač.

Internetové katalogy

Možnosti vyhledávání na webu nabízejí také internetové katalogy. Jejich obsah – na rozdíl od vyhledávačů – sestavují lidé. Do některých dostanete svůj web za poplatek, do jiných zadarmo, případně platíte za lepší pozici či za více údajů. Nejznámější katalogy u nás jsou součástí portálů Seznam.sk a Azet.sk. Tyto portály mají zpravidla slušný PageRank a proto umístit vaši stránku v katalogu má svůj význam i z hlediska SEO.

Seznam

Jak jsme se již zmínili, jednou ze zemí, kde má Google mezi vyhledávači silnou konkurenci, je Česká republika. Tamní Seznam má v databázi víc jak 350 milionů českých stránek a v průběhu jediného dne zpracovává 17 milionů zadání. Optimalizace pro Seznam se mírně liší od optimalizace pro Google. Naše práce se však neomezuje pouze na jeden vyhledávač.